Allerlei dingen verzamelen uit tijdschriften die je een goed gevoel geven en deze samenbrengen tot een collage. Voorzie veel tijdschriften (verschillende soorten), grote papieren, scharen, lijm, stiften,...
Opgestuurd door: HOMAAR
‘Stel binnen 10 jaar en stel dat er dan niets of niemand jou in iets tegenhoudt, ook niet financieel. Stel dat je volledig leeft en werkt vanuit jouw kracht, dat heel jouw omgeving klopt rond jou’. Waar zou je zijn, wat zou je doen, wat zou je voelen en wie zou in jouw omgeving zijn, … . De begeleiders/andere jongeren kunnen vragen stellen over die droom-werkelijkheid vanuit een nieuwsgierigheid zodat ze het hele verhaal als een film voor zich zien. En terwijl de jongere vertelt over die droom-werkelijkheid, kan je samen met hem/haar onderliggende behoeften linken aan het verhaal. Deze behoeften helder hebben kan een stap verder zijn in het persoonlijk proces van de jongere om keuzes te maken die trouw zijn aan zichzelf. Slotvraag: wat zou een 1ste (klein of grote) stap kunnen zijn in de richting van die droom?
Om je droombeeld mee te nemen naar het dagelijks leven: druk je droom uit in een creatieve vorm (beeld, tekening, foto, filmpje, muziekexpressie, …)
Opgestuurd door: THE FUTURE GENERATION
Praktisch: visualisatie- en expressie-oefening
Reflectief: stilstaan bij de toekomst
Oriënterend: zicht krijgen op onderliggende behoeftes
Verbindend: verbinding met jezelf, met je eigen behoeften. En verbinding met de ander: door je droom te delen met anderen, stel je jezelf raakbaar op en is er ruimte voor (h)erkenning.
Eigenaarschap: door bewustwording van eigen behoeften,… voel je een innerlijke drive, een beweging. De beweging stimuleer je door de jongere een 1ste concrete stap te laten formulieren. Droom meenemen naar het dagelijks leven door droom in creatief beeld uit te drukken.
We gaan samen met de jongeren aan de slag in de moestuin. Bij de start wordt er verteld wat onze gezamenlijke opdracht is (bv. groenten oogsten, planten,...). Samen bekijken we wie wat op zich wil nemen. Dit is een belangrijk deel van dit moment. Er wordt stilgestaan bij de mogelijkheden (vaardigheden, draagkracht,...) van elk, net zoals bij de noden. Doorheen de gehele activiteit nemen de begeleiders een houding aan van enthousiasmeren en stimuleren, meer dan van leiding nemen. Het is een alertheid voor de kleine signalen die jongeren geven zodanig je er op kan inspelen (bv. opgeven, over zijn grens gaan, niet weten wat er nog dient te gebeuren,...) en voor het aanspreken van het potentieel van iedere jongere (bv. fysiek strekt, leiderschap, oog voor detail, zorg voor de ander,...). Zaken die je opmerkt kunnen worden teruggeven en kunnen aanleiding geven tot een gesprek. Indien gewenst kan er nadien een groepsgesprek volgen waarbij er gesproken wordt over de verschillende rollen die ieder heeft opgenomen.
Opgestuurd door: VONK vzw
In kleine groep gaan we naar een plek met paarden. We bouwen het contact met de paarden in kleine stappen op en voegen nieuwe uitdagingen toe afhankelijk van de mogelijkheden van de jongeren. Bij elke stap wordt er stil gestaan de noden van de jongeren: hoeveel nabijheid wensen ze, wat voelt veilig, welke nieuwe uitdaging willen ze aangaan, wat gaat goed,…
Opgestuurd door: VONK vzw
We willen samen met de jongeren komen tot het draaien van potjes met een draaischijf. Wanneer je geen draaischijf in je bezit hebt, kan je ook aan de slag met het maken van potjes “in opbouw”.
Voor we aan de slag gaan met de draaischijf, maken we eerst ruimte om wat te wennen aan de klei (klei heeft een structuur die niet voor iedereen meteen fijn aanvoelt).
Opgestuurd door: VONK vzw
We repeteren 2-wekelijks met een koor met volwassenen en jongeren samen. De repetitie start met lichaams- en stemopwarming en daarna repeteren we liederen.
De zangers staan in het begin van de repetitie in een kring. We doen opwarmingsoefeningen voor lichaam en stem. De zangers worden uitgenodigd om na een fysieke oefening even stil te staan en te voelen wat verandert in hun lichaam. Wie wil kan daar iets over vertellen.
Opgestuurd door: HET POORTHUIS vzw
De jongeren en 2 begeleiders zitten in stilte in cirkel. Wie wil kan iets delen over een lastig voorval door te beginnen spreken naar ‘het midden van de cirkel’. Tijdens de cirkel is er geen dialoog. De jongere wordt aanhoord in zijn/haar verhaal in de aanwezigheid van iedereen in de cirkel en wie wil kan het respect-handteken uitreiken naar de jongere die iets deelde na afloop van het delen.
De jongere is vrij om al dan niet iets te delen. Ook is hij/zij vrij in de vorm om iets te delen. Kan in een uitgebreid verhaal zijn, kan met 1 woord zijn, kan met een tekening zijn, kan met de woorden ‘zonder woorden’ zijn, … .
De jongeren is bovendien ook volledig vrij om al dan niet met de cirkel mee te doen. Wie niet deelneemt wordt aangespoord om te kiezen voor iets dat aansluit bij zijn/haar behoefte op dat moment: muziek spelen, muziek luisteren, wandeling maken, slapen, lezen, babbeltje slaan met iemand, tekenen, …
Opgestuurd door: WE HAVE THE CHOICE
Praktisch: samen een veilige, rustige, verbindende context creëren en expressie in beeld, woord, …
Reflectief: stilstaan bij de vraag rond lastigheden in hun leven
Oriënterend: door te spreken over een gevoel of een ervaring zet je een proces in beweging
Verbindend: ook al wordt er niet ingegaan op de verhalen van anderen, je voelt je toch erg verbonden en aanhoord door de deelnemers van de cirkel, gewoon omdat ze aanwezig zijn, zonder oordelende of oplossende reactie.
Eigenaarschap: het wel of niet deelnemen, en wel of niet delen is een bewuste keuze van de jongere.
Samen wandelen zorgt doorgaans voor een veilige manier om in contact te komen met elkaar. Je kan dit proces nog extra stimuleren door één of meerdere opdrachten toe te voegen. We geven hieronder enkele voorbeelden.
Opgestuurd door: VONK vzw
De jongeren kiezen enkele elementen die ze vinden in de natuur en die hen aanspreken (bvb. tak, steen, blaadje…). Vanuit deze eigen gekozen elementen maken ze samen een mandala (zonder te overleggen).
Opgestuurd door: HOMAAR
5 jongeren gaan 2 dagen samen eilandhoppen en er-varen zichzelf en elkaar samen op een zeilboot.
De jongeren kunnen bij aanvang van de zeiltocht meebeslissen over de route, en de dagplanning, en het menu. Dit werkt uitnodigend en motiverend. Wie niet op de boot wil slapen, kan terecht op een eiland waar ze de keuze hebben om te kamperen of om in hangmatten te slapen. Zo hebben de jongeren inspraak en keuzevrijheid over waar en met wie ze willen overnachten.
Opgestuurd door: HET POORTHUIS vzw
Heb je zelf voorbeelden van activiteiten die PROVE zijn of die je PROVE hebt gemaakt, en die je graag gepubliceerd ziet in deze TOOLBOX? Laat het ons weten!
Wil je graag wat hulp, inspiratie of ondersteuning bij het PROVE maken van een activiteit? Mail ons met je vraag!